Zonnestudio

prev
next
Tips zonnestudio

Het is niet genoeg als u gewoon op de eerste de beste zonnebank gaat liggen.

Er zijn een paar dingen waarop u moet letten als u echt van het bezoek aan de zonnestudio wilt kunnen genieten. Hieronder volgen een paar antwoorden op veelgestelde vragen.

Heeft het zin voor te bruinen vóór ik op vakantie ga?

Voorbruinen is wel degelijk zinnig. We moeten de huid voorbereiden op de krachtigere zon op uw vakantiebestemming en hem de tijd geven de bescherming op te bouwen die u op vakantie nodig hebt. Dat werkt het best op een moderne zonnebank, met straling die op natuurlijk zonlicht lijkt.

Kan ik met make-up op onder de zonnebank?

Liever niet. Als u make-up gebruikt, zijn hierdoor de poriën in uw gezicht gesloten. Het UV-licht van een zonnebank opent deze gesloten poriën weer, waardoor de huid niet alleen het licht zelf opneemt, maar ook allergie veroorzakende bestanddelen van de make-up.

Een douche nemen na de zonnebank?

Het gerucht dat een verfrissende douche na de zonnebank ervoor zorgt dat het bruin weer wordt weggewassen en -geschrobd, klopt absoluut niet. De bruine tint ontstaat in de huid, niet op de huid. Verzorg uw huid met een douche en een vochtinbrengende crème, dan komt het bruin beter tot zijn recht.

Tegelijkertijd medicijnen en zonnebank gebruiken?

Het is van een paar medicijnen bekend dat deze de gevoeligheid van de huid verhogen. Dit is vooral vaak het geval bij antibiotica, sulfonamiden, psychofarmaca, kalmerende middelen en diuretica. Ook bruiningsmiddelen die psorale of cumarine bevatten zorgen ervoor dat de huid gevoeliger wordt. In twijfelgevallen moet u dit eerst aan de arts vragen, zodat u zonder risico van uw zonnebad kunt genieten.

Tien gouden regels voor verstandig zonnen:

1. Geniet van de zon, maar voorkom overmatige blootstelling en verbranding.

2. Bescherm uw hoofd, oren, nek en ogen; denk aan een zonnehoed en een goede UV-werende zonnebril met CE-markering. Draag beschermende kleding als u niet speciaal aan het zonnebaden bent.

3. Smeer onbedekte huid in met een anti-zonnebrandmiddel (met UVA- en UVBbescherming) met een beschermingsfactor die voor u geschikt is. Doe dit royaal en herhaal dit na twee uur of vaker bij sterke transpiratie en ook na het zwemmen.

4. Ga niet zonnebaden tussen 12.00 en 15.00 uur; zoek dan de schaduw op. Ga op andere manier ook niet vele uren in de zon, gemiddeld niet langer dan zo’n drie uur per dag.

5. Laat uw huid geleidelijk wennen aan de zon. Houd rekening met uw huidtype. (Zie hiervoor ook de website van het Platform Verstandig Zonnen.)

6. Jongeren, kinderen, baby’s; Pas extra op met zonnen als u jonger bent dan 18 jaar omdat uw huid dan nog in ontwikkeling is. Houd baby’s en kinderen tot 1 jaar uit de directe zon.

7. Zonnebanken en zonnestudio’s; Maak geen verschil tussen de straling van de zon buiten en die van de zonnebank. Uw huid reageert daar hetzelfde op. Op de zonnebank krijgt u ongeveer evenveel zon als in de zomer aan de Middellandse Zee.

8. Volg in een zonnestudio het advies en de aanwijzingen van de medewerkers op. Gebruik van zonnebanken is alleen toegestaan aan personen van 18 jaar en ouder. Draag op de zonnebank altijd een goedgekeurde beschermingsbril.

9. Medische aspecten; Ga uit de zon als uw huid vreemd reageert met bijvoorbeeld uitslag, jeuk of erg snelle verbranding en raadpleeg een arts.

10. Vraag informatie bij een arts als u een huidaandoening hebt. Bij sommige aandoeningen helpt UV-licht, bij andere brengt dat juist extra schade toe. Denk ook aan medicijngebruik die de gevoeligheid voor zonnestraling kan vergroten. Lees de bijsluiter..
Deze regels gelden voor Nederland. Let extra op tijdens de zomervakantie in zuidelijke landen of tijdens de wintersport.